Saturday, May 05, 2012

Bismillaah

Pagi ni, kami ke Klinik Zalfah Seksyen 4 tu untuk cek luka kat kaki Cik Yam. Anak-anak memang bangun dari awal pagi lagi. Sampai di klinik, Alhamdulillah takde que. Kejap je dah masuk jumpa doktor. Doktor kata tu sebab jangkitan bakteria dan Cik Yam kena ambil antibiotik dan krim sapu untuk mengelakkan luka tu merebak ke tempat lain pula. Dah sampai ke klinik tu, minta sekali doktor tolong tengokkan jari tengah tangan kiri Cik Yam yang tersepit di pintu semalam.

Masa kejadian(ehehe), Abah baru nak keluar solat isyak di surau bila tetiba 3 orang tu menyerbu keluar pintu pakat2 nak join abah. Tengah riuh-rendah tu, Adam tutup pintu dan tersepitlah jari Maryam yang masa tu tengah pegang tepi pintu. Meraung CIk Yam. Abang dan kakak pun pucat jer sebab jadi pesalah secara tak langsung. Ibu terus bubuh jari Cik Yam di celah ice packs untuk elak bengkak dan Alhamdulillaah berkesan. Dah reda sikit CIk Yam nangis, baru bubuh minyak gamat. Ubat favorite Cik Yam, sampaikan bau minyak gamat pun dia rasa wangi.

Jadi, Doktor kata jari Cik Yam tak teruk. Bengkak sikit jer dan kuku dia inshaAllah kuat. Alhamdulillah lega mendengarnya. Cuma dinasihatkan untuk tuam-tuam dengan ais kalau jari tu tambah bengkak.

Lepas balik dari klinik, abah bawa pusing-pusing cari bakeri. Ingat nak cari kek atau bun untuk makan pagi. Tapi, hari Sabtu ni kebanyakan bakeri yang kami biasa pegi tutup. Akhirnya, singgah kat Donut coffee shop dekat dengan ofis abah. Walaupun selalu lalu, ni first time kami singgah. Masing-masing makan donut jer tapi Adam nak spaghetti bolognaise.

Alhamdulillaah, anak-anak happy dan kami pun balik ke rumah. Dah nak dekat Zohor dah pun. Sampai je rumah, Cik Yam minta sapu dan makan ubat. Anak-anak ibu memang suka makan ubat. Bila sakit, seronok pulak diorang nak menelan segala ubat-ubatan yang doktor bagi. Kadang-kadang ibu kena pujuk lagi untuk 'tak' makan ubat, yela kadang-kadang ada ubat yang tak perlu pun.


No comments: