Tuesday, January 06, 2009

bismillaah

Alhamdulillaah, Hajar dan Adam ke muktamar, jumpa banyak kawan, antaranya rumaisa dan muhsin. Tapi Hajar dan Adam aak kekok untuk bergaul dengan ramai orang yang asing.A'la kulli haal, Hajar dan Adam gembira dapat travelling bersama ibu dan abah untuk menghadiri majlis ilmu nun di Houston, Texas.

Hari ini, Hajar dan Adam pergi ke klinik lagi untuk mendengar keputusan pemeriksaan darah dan x-ray Adam tempoh hari. Hampir tiga jam menunggu di klinik, tapi doktor tak bercakap banyak mengenai keputusan tersebut disebabkan keputusan x-ray dari hospital belum dihantar lagi. Doktor cuma cakap diorang 'terpaksa' offer treatment, tapi kami boleh tolak sebab Adam dah dapat BCG di Malaysia.

Balik dari klinik, Hajar tercari-cari 'pakcik' yang datang singgah ke L.A dalam tour mereka keliling negeri2 sebelah west ini selepas menghadiri muktamar. Ada satu rombongan dari Minnesota dan mereka singgah selama 2 hari di sini.Jazakumullaahu khaeer kerana sudi menjadi tetamu kami. Hajar dan Adam dalam segan-segan mendekati pakcik-pakcik. Hari ini, mereka bertolak ke San Diego, dan pastinya Hajar tercari-cari "pakcik yan dah 'ilan'".

Tuesday, December 23, 2008

bismillaah

Alhamdulillaah, last week ibu has finished with the exams and we went to the hospital to get Adam's blood test and chest x-ray done. Adam got positive TB skin test earlier(which is normal for Asian/Malaysian babies since they've got BCG after birth), some people in the hospital told abah that Adam should not get the skin test because it will for sure be positive. The peds should just refer us to the x-ray instead. Btw, we've refused the test on Hajar, so she didnt have to go through the routine..only Adam(poor Adam). MashaAllah, that day was a rainy day, and the street was a very busy,big one way street with limited parking. The ones that were available had broken meter. so Hajar and ibu just sat and waited in the car for abah and Adam. It was a very long wait. Abah was tired, but abah told ibu that Adam was very happy playing around with things around him in the hospital, but Adam got a bandage on his arm where his blood was drawn into a 'big' vial.

As soon as Adam got into his seat, he grabbed a cookie and his blankie(tuala busuk), and soon fell asleep. Apparently he was very tired too.

After that, we went to masjid Umar and Hajar was very eager pointing at the Masjid and telling everyone that it was 'tempat se-ma-yang'. MashaAllah, Hajar was very happy to get into the masjid.

As a reward for everybody =), we went to Toko Rame, an Indonesian restaurant, afterwards. This Toko Rame is very special because not only it serves only HALAL foods(no wines whatsoever), it only takes cash!(no credit card = no riba'). The owner is also a practicing muslim, wears proper hijab etc. At one time during ramadhan, we even saw the waiter reciting Qur'an while waiting for customers. Earlier, we've googled for a Malaysian restaurant in the area which also serves Halal foods. Fortunately, Abah took the time to browse through their menus and found variety of wines and alcohol offered at the very end of the list. So, we've decided to go to Toko Rame, simple and mashaAllaah, offers variety of delicious Indonesian cuisines.

Both Hajar and Adam went to sleep earlier tonight. They might got tired of playing all day round, in and out the warm,cozy bedroom and the cold,freezing kitchen. They had just finished siblings fight before going to bed =). Adam 'accidentally' dropped the sipper cup on kakak's face and hit and hurt Hajar's lips. Both babies cried and eventually went to sleep.

InshaAllaah, we are planning to join the Muktamar in Texas and will start the journey on the day after tomorrow. Please make dua that Allaah make it easy on us with safe journey and return.

Wednesday, November 26, 2008

bismillaah

Semalam Hajar dan Adam ke 'klinik kesihatan' untuk imunisasi seterusnya. Alhamdulillaah masing-masing dapat satu cucuk dan Adam tidak anemic.

Hajar dah cam bilik suntikan tu sebab masuk je bilik tu, Hajar start kata 'takmau' dan 'sakit'. Kena bersungguh-sungguh pujuk dan pegang dia. Tapi, teknologi jarum suntikan untuk kanak-kanak dah makin canggih, nurse tu cucuk tapi Ibu macam tak nampak pun jarumnya. Memang pantas, bukan macam kebiasaannya kita nampak jarum yang tajam dan panjang tu cucuk ke muscle dan fluid dipicit keluar. Ambil masa beberapa saat. Tapi, semalam dalam sesaat dua jer, mashaAllaah.

Adam lambat sikit nak kenal bilik suntikan tu. Bila seluar kena londeh, baru dia start menangis. Tapi, sebaik jer nurse habis cucuk, Adam okay balik. Cumanya, by that time, Adam dah mula mengantuk.

Monday, November 17, 2008

bismillaah

it's this time of the year...los angeles menjadi sejuk

Alhamdulillaah a'la kulli haal, rasa sangat sejuk hari ini. Hajar dan Adam kena selesema. Beberapa hari ni agak payah untuk bernafas dengan selesa disebabkan mucus yang likat dan penuh di rongga hidung. Sekali-sekala, Adam terpaksa dibantu untuk mengeluarkan mucus dari hidungnya. Tapi, Adam tak suka sangat dengan pump tu, dan akan menangis sekuat hati sebaik nampak pump mucus. Hajar lebih suka jadi 'big sister', dia buang/hembus mucus sendiri dan tak memerlukan pump tu. Tapi, masa tidur sedikit Vicks dapat memberi mereka sedikit keselesaan, Alhamdulillaah.

Hari Ahad yang sejuk ni, los angeles diselubungi jerebu asap tebal dari kebakaran yang berlaku di sekitar sini. Angin kencang menjadikan api merebak dengan cepat, dengan izin Allaah. Banyak rumah terbakar, dan maknanya ramai yang kehilangan tempat tinggal. Allaah tarik nikmat? diberikan ujian? menduga ketabahan? Hanya Allaah yang tahu.

Saturday, November 08, 2008

bismillaah

when everyday is an explore race day ...

you will see toys and books and boxes and bottles and other things scattered all over the floor
just minutes after you put all in their respective places

kids climbing on every possible places: chairs, bed, desks, boxes
kids 'writing' on papers and walls
kids tearing papers from books and magazines

you will hear every cabinets door being opened and shut
and babies crying whenever they are told to stop doing it

they just love to explore
to discover and to learn every possible new things
sometimes they dont event want to sleep
for playing and learning are so much more interesting

and when they do fall asleep
the room feels so quiet
obviously missing the kids to start their exploration again...

Saturday, November 01, 2008

bismillaah

flu shots, balloons, and a football

Alhamdulillaah last wednesday Hajar and Adam got to 'jalan-jalan' to the campus. Ibu n Abah went to get the free flu shots during the "Boo the Flu" campaign. The weather was nice and the crowd was moderate. No long lines and long waits.

Fortunately, there were several events going on at the same time. There were booths of free foods and goodies, and also the marching band perfomance for the homecoming promotion(it was almost over by the time we arrived, so Hajar and Adam didnt have to hear all the loud noises).

A very nice student gave Adam his mini football and Adam grabbed the ball right away! So cute, mashaAllaah. Hajar got lots of balloons with the Trojan's colors - yellow(goldish?) and red- that Abah took from the stage after the homecoming intro-mini-perfomance was over. Another father also took a group of balloons for his baby. So there we went with a double stroller with colorful big balloons attached. It sure was a head-turning!

After that, we went to the library to borrow some books. Hajar and Adam got the chance to get off the stroller and walked and played around a bench outside of the library. They laughed and played happily. Then, we walked home and made a stop at Taco Bell(for the first time :P).

Alhamdulillaah, Hajar and Adam were happy to have a wonderful day outside and got some balloons and foods and drinks and toy.

Saturday, October 18, 2008

Bismillaah


Alhamdulillaah, sekarang dah Syawal. Hajar masih lagi menjawab, "pua-sha" setiap kali ditanya samada dia berpuasa atau tidak :)

Adam dah pandai berjalan, tak merangkak dah walaupun dia jalan tak berapa stabil sangat. MashaAllaah, terasa bertuah dapat menyaksikan perkembangan anak-anak ini dari keadaan bayi yang lemah dan tahu hanya lapar dan menangis, sehinggalah boleh berjalan dan berlari. SubhanAllaah, yang telah menjadikan manusia sebagai satu kejadian yang sempurna dan kompleks.

Alhamdulillaah, gelagat Hajar dan Adam juga sangat menghiburkan. Dengan senyum, ketawa, dan tangis dua beradik ni, segala letih terasa hilang. Hajar rajin belek-belek majalah, meneliti helaiannya satu persatu sehingga dia puas. Hajar dah dapat mengenali beberapa objek terutamanya haiwan dengan bunyinya, dan beberapa perkataan yang ibu tulis dan tampal di dinding. Adam pun rajin memerhati gambar-gambar dalam buku-buku. Seronok perhatikan diorang ni sebab nampak macam membaca betul-betul.

Hajar dan Adam sekarang dah minum dengan cawan/sippy cups. Doktor kata dah tak elok bagi botol susu pada tahap umur setahun dan ke atas untuk perkembangan dan kesihatan gigi =)

Sunday, October 05, 2008

bismillaah

Alhamdulillaah 1 hari raya, Hajar dan Adam ikut ke Masjid Umar al-Khattab untuk menyaksikan solat eid. MashaAllaah berpusu-pusu Muslimin pelbagai bangsa dan warna(baju raya). Ada Somali, Pakistani, Indians, Malizi, Indonesian, Philipino, Mexican, Arabs, turks, etc

Alhamdulillaah, Hajar dan Adam ikut ke majlis hari raya Malaysian Islamic Foundation of North America(MIFNA) hari ini. Hajar suka kuih bahulu, Adam suka nasi minyak+ayam masak merah. MashaAllaah, seronok Hajar dan Adam dapat bermain dengan ramai orang.

Alhamdulillaah, beraya di perantauan bersama saudara seagama.

Monday, September 08, 2008

bismillaah

alhamdulillaah, semalam Hajar dan Adam bertemu Mujahid,Fathimah, Asma', Zainab, Maryam, Aisha, dan Umar. Anak-anak kecil ini gembira bertemu rakan-rakan sebaya dalam majlis sederhana, berbuka puasa. Biar tidak mengerti bahasa yang dituturkan, kanak-kanak ada cara komunikasinya yang tersendiri.

Alhamdulillaah, Hajar dan Adam belum tahu apa itu puasa walaupun setiap kali ditanya, Hajar menjawab dia "pua-sha", sebelum meminta biskut selepas itu. Hajar dan Adam juga sangat sukakan kurma. Hajar selalunya akan cubit sedikit kurma di tangannya dan menyuap ke mulut Adam.

Alhamdulillaah, Adam sudah mula berani melangkah setapak dua. Dia gembira dengan pencapaiannya.

Alhamdulillaah, beberapa hari Ramadhan sudah berlalu, dan kita masih di dalam selimut keberkatannya.

Monday, September 01, 2008

Bismillaah

Menggunakan lampin kain untuk Hajar dan Adam. Balik kepada cara tradisional dengan sentuhan baru.

Okay, ibu nak promote 3 jenama lampin kain moden. Sesiapa yang berkenan, boleh shout di shoutbox :)

1. Mutts(Muttaqin Baby)
Fitteds
from a MUSLIMah designer :D .... menarik, comel, berkesan





2. Green Acre Design
Pockets






3. Happy Endings Diapers

AIOs(all in ones)



kebetulan asal designer ni daripada Thailand, tapi sekarang dah jadi American. Dia excited bila ibu bagitau ibu dari Malaysia..jiran? :D

Thursday, August 28, 2008

Bismillaah

Alhamdulilaah, Hajar & Adam dapat jumpa 'makcik' dan 'pakcik' baru. Tapi, diorang lebih selesa dipanggil sebagai kakak dan abang :)(Hajar dah boleh sebut tapi Adam belum lagi. Baru sebut 'pa-pa')

Ahlan wa sahlan wa marhaban bikum, bersama berkelana menuntut ilmu di Los Angeles ini.

Thursday, August 21, 2008

bismillaah




Alhamdulillaah, harini Hajar dan Adam pegi klinik utk medical check up dan imunisasi. MashaAllaah, tak sangka di US ni boleh dapat perkhidmatan kesihatan dan suntikan percuma untuk kanak-kanak. Dalam negara bukan Islam ni, kebajikan bagi mereka yang tidak berkemampuan dari segi kewangan masih terjaga. Harapnya, kebajikan rakyat jelata di negara-negara Islam lebih terbela.

Hajar dan Adam sihat dan pertumbuhan normal mengikut usia masing-masing. Adam terlebih berat sedikit dan sedikit anemic. Kena makan lebih banyak sayuran hijau dan makanan yang ada sumber zat besi lebih lagi. Hajar Alhamdulillaah semua seimbang tapi kena berhenti minum dari botol susu untuk memastikan kesihatan gigi. InshaAllaah, ibu dan abah kena berusaha untuk memastikan Hajar minum dari cawan.

Kesian Hajar dan Adam, kena cucuk banyak kali harini. Kedua2 belah lengan dan peha, semua kena cucuk. Dos tambahan di US ni lebih banyak dari Malaysia. Kalau Malaysia, ada 2 kali jer dos tambahan, kat US sampai 3 kali. Hajar yang sepatutnya dah lengkap imunisasi ikut jadual Malaysia, kena lagi cucuk kat sini.

InshaAllaah, doakan Hajar dan Adam tak demam selepas menerima sehingga 4 suntikan setiap seorang.

Saturday, August 09, 2008

bismillaah

Hajar dan Adam bermain bersama pagi ni. Hajar gelitik tapak kaki Adam dan Adam ketawa geli. MashaAllaah, comel sangat anak-anak ini bermain bersama.

Hajar and Adam went to the Natural History Museum of the L.A County last Tuesday. Admission is Free for kids under three and Free for all every first Tuesday in the month.



All of the animals are just replicas, but they are made in real 3D sizes with real-like background paintings. MashaAllah, wonderful are the creations of Allaah.

Hajar dan Adam dapat stickers museum dan sekeping poster gambar kupu-kupu/rama-rama(butterfiles), percuma :)

Thursday, July 31, 2008

bismillaah


Siapa mampu menggegarkan dunia? Siapa mampu menumbangkan satu negara? dalam satu kelipan mata? SubhanAllaah.

...

Looking through the window, and who do I see? Hajar and Adam waving at me :)


Semalam, Hajar dan Adam (dan ibu dan abah) terpinga-pinga bila rumah bergegar kuat. Rasanya ini pengalaman pertama Hajar dan Adam, dan ibu. Abah sudah pernah melaluinya masa tsunami 2004. Tak lama selepas tu, CNN's Breaking News melaporkan 5.8 skala Richter gegaran di Los Angeles.


sedetik terfikir tentang gegaran terakhir yang akan dialami oleh bumi... bagaimanakah dahsyatnya hari itu nanti?


Alhamdulillaah, kami semua tidak mengalami sebarang kejadian tidak diingini. Cuma petang semalam beberapa kali bekalan elektrik terputus dan penggera kebakaran bangunan sebelah tak berhenti berbunyi sehingga bomba datang(dgn cepat sekali). Hajar dan Adam dapat tengok bomba in action(bukan padam api, cuma cek keadaan bangunan saje).



Friday, July 25, 2008

bismillaah

into cloth diapering(CDs) right now, so Ibu kena studi ttg penggunaan CDs. Alhamdulillaah Hajar dan Adam dah try sekali dan berjaya, tiada kebocoran.

InshaAllaah merancang untuk jadikan hobi baru ni $ and environmentally friendly. Hentikan pembaziran kerana itu bukan tabiat manusia kan, itu tabiat Musuh Nyata Manusia.

Tapi, kami masih baru dan dalam tahap mencuba. Ada input?


Salah satu CD yang hangat di pasaran:


lagi satu BPA-Free Bottles untuk kesihatan masa panjang anak-anak. Ada kajian yang kata BPA kat botol susu bahaya dan ada yang kata tidak berbahaya. Jadi, terpulang kepada penilaian masing-masing. Ada yang mengambil langkah "better safe than sorry," dan ada juga yang tak kisah.Contoh BPA-Free Bottles by Nuby..murah dan comel dan praktikal

Btw, BPA-Free bottles sama murah dengan botol2 yang ada BPA(botol kaca mahal sikit) . Jadi, apa pendirian anda?

Wednesday, July 16, 2008

bismillaah

Alhamdulillaah, yang seorang sudah berlari, yang seorang lagi sudah mula memberanikan diri berdiri sendiri

Alhamdulillaah, di masa yang seorang sudah kurang menangis, yang seorang lagi ingin selalu dibelai bermanja

MashaAllaah, dua-duanya manis senyumannya, ceria keletahnya

MashaAllaah, dua-duanya penyejuk mata dan membawa bahagia

Alhamdulillaah ... :D

Thursday, July 10, 2008


bismillaah

Alhamdulillaah, Hajar dan Adam seronok dengan kunjungan tetamu yang silih berganti seminggu ini. Semuanya baru dikenali, semuanya membuka lembaran baru dalam ukhuwwah dan silaturrahim saudara seagama, senegara.

Ada kakak, abang, makcik, pakcik, atuk dan opah's :). Hajar dan Adam seronok dengan opah's(3 org :D )
sebab opah's pandai layan Hajar dan Adam. Pengalaman mengajar banyak perkara tentunya ;)

MashaAllaah, Meraikan tetamu, berjalan menjelajah bumi Tuhan, dan bersyukur atas nikmatNya.

MashaAllaah, indahnya persaudaraan.

Sunday, June 22, 2008

bismilllah


mashaAllaah, mereka menangis, bersedih, dan ketawa. Semuanya menjadi 'lagu' seharian yang kekadang meletihkan dan menghiburkan.
Mereka juga tanda kebesaran Tuhan. Dari sekecil-kecil sel, sehingga menjadi manusia yang kompleks.

Kekadang, seketika terbayangkan waktu tua nanti sambil memerhati mereka. Kalau sudah terlalu lanjut usia dan daya ingatan sudah ditarik nikmatnya, yang dewasa dan tua akan menjadi seperti mereka semula. Waktu itu, yang tua sudah tentu memerlukan belaian dan kasih sayang anak-anak mereka, yang suatu dulu masih kecil dan tidak mengerti banyak perkara.

Roda kehidupan ini cukup menginsafkan, jika kita memerhatikan kebesaran ciptaan Allah, Tuhan Semesta Alam, Yang Maha Menghidupkan dan Mematikan.

Monday, June 09, 2008

Bismillaah

Alhamdulillaah
Gigi sulungnya 'dikesan' hari ini
Anak kecilku sedang tumbuh gigi

Saturday, June 07, 2008


bismillaah

kalau diperhatikan kesungguhannya,
mashaAllah,
tak terlawan kekuatan semangatnya untuk terus belajar dan berusaha

dia terjatuh, lebam dan luka
tetapi dia tetap bangun kembali dan terus mencuba

tenaganya mungkin tidak lebih dari yang kita ada
tapi dia punya semangat membara untuk mencuba dan merasa
dia ingin mencapai kemahuannya

MashaAllaah...
anak kecilku,
bersungguh-sungguh merayap, merangkak, dan berdiri
cuba mencapai yang lebih dari gapaiannya
cuba berdiri tegak sendiri seperti kakaknya
seolah tiada erti penat buatnya

Allah yang menciptakannya
engkau dan aku
sudah tentu menyiapkan anak kecil itu
dengan segala yang perlu untuk tumbesaran normalnya
Alhamdulillaah